Rammeplanen:
Barnehagen skal fremme læring. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre.
Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser.
Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.
Dette området omhandler hvordan vi som ansatte støtter barns læring og forståelse gjennom lek, samtaler og aktiviteter, for å utvide barns tenkning.
Hvorfor er det viktig?
Barn lærer mer og forstår mer når de selv får muligheter til å analysere og løse problemer heller enn å bare bli fortalt noe eller lære seg faktaopplysninger. Når en legger til rette for at barna selv skal utvikle egen tenking, både i lek, aktiviteter og rutinesituasjoner, øker en barns interesse for å utforske og de utvikler ferdigheter som kan brukes i andre nye situasjoner. Leken er den viktigste innfallsport til læring.
Legg opp til aktiviteter og samtaler som oppmuntrer barna til å utforske, analysere og resonnere selv.
Jeg som ansatt:
Grip fatt i og bidra til å videreutvikle og utvid dette slik at barna kan få en større forståelse.
Jeg som ansatt:
Gi barna muligheter til å være kreative, til å tenke nye tanker, som igjen kan føre til nye ideer, produkter og aktiviteter.
Jeg som ansatt:
Vær utholdende og følge opp det barna sier, gjennom å lytte og svare ut og skap dialog gjennom turtaking.
Jeg som ansatt:
Legg til rette for at barna skal få anledning til å formidle eller forklare sine tanker og handlinger.
Jeg som ansatt:
Informer og gi tilbakemeldinger som hjelper barna til å utvide forståelse og handlinger, også når barn spontant uttrykker noe.
Jeg som ansatt:
Anerkjenn barns ønske om deltakelse og innsats, og oppmuntre barn til å være utholdende og engasjert i samtaler, aktiviteter og lek.
Jeg som ansatt:
Det handler om hvordan vi som ansatte stimulerer barns språk, som redskap for egne tanker og for å uttrykke egne meninger og følelser.
Hvorfor er det viktig?
Barn har godt språklig utbytte, både på kort og lang sikt, av å være i et miljø der de får rik anledning til å utvide ordforrådet sitt og får god mulighet til å delta i språkutviklende samtaler. Et rikt og inkluderende språkmiljø bidrar til opplevelse av tilhørighet og påvirker barns trivsel og helse på en god måte.
Hyppige og varierte samtaler med barna støtter språkutviklingen. Vi som ansatte inspirerer og støtter samtaler mellom barn.
Jeg som ansatt:
Still spørsmål som sikrer at barna får bruke ord og setninger i svaret sitt.
Jeg som ansatt:
Bekreft og repeter det barn sier og dermed bidra til å utvide barns kommunikasjon.
Jeg som ansatt:
Bruk variert og rikt språk, tilpasset barnas språkutvikling på en måte som bidrar til å utvide barns ordforråd.
Jeg som ansatt:
Sett ord på det som skjer, ved å beskrive omgivelser, det en selv gjør eller det barna gjør eller er opptatt av.
Jeg som ansatt:
Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal.
Vi er opptatt av å bygge gode oppvekstforhold for alle og sikre høy kvalitet i det vi gjør.
Vi skal gi tidlig og helhetlig hjelp til barn og familier som har behov for det.
Obs-plakaten handler om at det er barn og familier som trenger ekstra oppfølging utover det kvalitetsområdene beskriver.