UTVIKLINGSSTØTTE

Rammeplanen:

Barnehagen skal fremme læring. I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre.

Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser.

Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.

Verktøy

Utvidelse av tenkning

Dette området omhandler hvordan vi som ansatte støtter barns læring og forståelse gjennom lek, samtaler og aktiviteter, for å utvide barns tenkning. 

Hvorfor er det viktig?

Barn lærer mer og forstår mer når de selv får muligheter til å analysere og løse problemer heller enn å bare bli fortalt noe eller lære seg faktaopplysninger. Når en legger til rette for at barna selv skal utvikle egen tenking, både i lek, aktiviteter og rutinesituasjoner, øker en barns interesse for å utforske og de utvikler ferdigheter som kan brukes i andre nye situasjoner. Leken er den viktigste innfallsport til læring.

Analysere og ressonere

Legg opp til aktiviteter og samtaler som oppmuntrer barna til å utforske, analysere og resonnere selv.

Jeg som ansatt:

  • Oppmuntrer barna til å se for seg løsninger, forutse, teste og eksperimentere. 
  • Stimulerer barna til å sammenligne og klassifisere. Jeg tilpasser dette til barnets alder og modenhet. 
  • Legger opp til å evaluere det de har gjort. Hva skjedde? Hvorfor? Hvordan var det? Dette gjør jeg på et nivå som barna mestrer.
  • Oppmuntrer de yngste til å tenke, ved å stille enkle spørsmål, selv om de ikke har verbalt språk.

Sammenheng og helhet

Grip fatt i og bidra til å videreutvikle og utvid dette slik at barna kan få en større forståelse.  

Jeg som ansatt: 

  • Bidrar til å knytte sammen nye tanker til det barnet allerede kan og vet. 
  • Løfter opp det barn har gjort tidligere og knytter det sammen med nye situasjoner.
  • Finner paralleller i barnet liv også utenom barnehagen og setter ord på det for å vise barna sammenhenger.
  • Henter informasjon fra foreldre om hva barnet har gjort hjemme, og bruker dette som et utgangspunkt for samtale med barna. Også for de som ikke har et utviklet verbalt språk.

Kreativitet

Gi barna muligheter til å være kreative, til å tenke nye tanker, som igjen kan føre til nye ideer, produkter og aktiviteter.

Jeg som ansatt:

  • Gir barna rom til å være kreative i lek og aktiviteter.
  • Lar barna ha brainstorming i forkant av en aktivitet. Hva er mulig å få til? Hva kan vi tenke eller gjøre her? Jeg stiller spørsmål som tilpasses barns alder og modenhet.
  • Planlegger sammen med barna. Hva kommer først?

Kvalitet på tilbakemeldinger

Tilbakemeldingslooper

Vær utholdende og følge opp det barna sier, gjennom å lytte og svare ut og skap dialog gjennom turtaking.   

Jeg som ansatt: 

  • Legger opp til turtaking, med utgangspunkt i barnas initiativ. 
  • Responderer ofte på barns kommentarer, handlinger eller utøvelse. 
  • Engasjerer meg i frem og tilbake utvekslinger med intensjon om å hjelpe barnet å forstå noe eller for å finne det rette svaret.  
  • Er utholdende, i stedet for å gi barnet det rette svaret.  
  • Kan stille oppfølgingsspørsmål som hjelper barnet å komme videre i læring og tenkning, som igjen kan skape en dypere forståelse.   

Fremme tankeprosesser

Legg til rette for at barna skal få anledning til å formidle eller forklare sine tanker og handlinger.  

Jeg som ansatt: 

  • Undrer meg sammen med barna og støtter dem i å sette ord på det de tenker om det de ser, gjør og opplever.
  • Oppmuntre barna til å forklare egen tankeprosess tilpasset alder og modenhet. Hvordan kom de frem til akkurat den løsningen?
  • Spør «hva og hvordan» spørsmål for å stimulere barnet til å beskrive sin tenkning.  

Gi informasjon

Informer og gi tilbakemeldinger som hjelper barna til å utvide forståelse og handlinger, også når barn spontant uttrykker noe.  

Jeg som ansatt: 

  • Bekrefter det barna sier og gir ytterligere informasjon for å utvide barns tanker.
  • Forklarer begreper og hendelser og dermed bidrar til å utvide det barnet allerede kan gjøre, forstå og uttrykke.
  • Bruker tegn, konkreter og bilder som støtte til verbalt språk.

Oppmuntring og bekreftelse

Anerkjenn barns ønske om deltakelse og innsats, og oppmuntre barn til å være utholdende og engasjert i samtaler, aktiviteter og lek.

Jeg som ansatt: 

  • Gir oppmuntringer på innsats og prosess, og er mindre opptatt av produkt.  
  • Gir barna tilbakemeldinger på det de gjør for å stimulere dem til å holde ut i aktiviteter, stadig utvikle seg og strekke seg litt lenger og få en dypere forståelse for det de holder på med.  
  • Gir barn oppmuntring når jeg ser de bli frustrert. 
  • Beskriver det jeg ser når jeg skal oppmuntre i stedet for å si “så flink du er”.

Det handler om hvordan vi som ansatte stimulerer barns språk, som redskap for egne tanker og for å uttrykke egne meninger og følelser.  

Hvorfor er det viktig? 

Barn har godt språklig utbytte, både på kort og lang sikt, av å være i et miljø der de får rik anledning til å utvide ordforrådet sitt og får god mulighet til å delta i språkutviklende samtaler. Et rikt og inkluderende språkmiljø bidrar til opplevelse av tilhørighet og påvirker barns trivsel og helse på en god måte. 

Språkstøtte

Hyppige og varierte samtaler med barna støtter språkutviklingen. Vi som ansatte inspirerer og støtter samtaler mellom barn. 

 Jeg som ansatt: 

  • Lytter aktivt, bidrar med relevant respons og spør relevante spørsmål. Jeg er opptatt av at barna får bruke mest mulig språk i sin respons.  
  • Setter også standard for når barn ikke skal snakke, men bare for korte perioder. Eks. «Nå skal jeg vise dere noe, og etterpå kan vi snakke».  
  • Oppmuntrer barn til å snakke med hverandre.  
  • Følger med på om jeg har gitt rett respons til barnet. Samsvarer dette med der barnets fokus er? 
  • Bidra til språklig bevissthet, ved å verdsette ulike språklige kompetanser, som flerspråklighet, kroppsspråk/tegn.  
  • Bruker tegn og visuell støtte for de barna som ikke har verbalt språk, eller for å støtte opp om språkstimulering for barn som strever med språkinnlæringen.
  • Sikrer at jeg jobber systematisk og bevisst med språkarbeid gjennom hele dagen. Jeg har et ekstra fokus på de barna som trenger det mest.
  • Er oppmerksom på å redusere støy. da dette kan være et hinder for barns språkinnlæring.
  • Er bevisst på å gi barn tid, fordi jeg vet at barn med taleflytvansker har særlig behov for god til og anledning til å ytre seg på sin egen måte og i sitt eget tempo. 
  • Leser ofte bøker med barna og har samtaler rundt innholdet. 

Åpne spørsmål

Still spørsmål som sikrer at barna får bruke ord og setninger i svaret sitt.  

Jeg som ansatt: 

  • Stiller åpne spørsmål slik at barna får mulighet til å tenke og formulere ord og setninger. Dette tilpasses til barnets alder og språk.
  • Bruker aktivt “hva, hvordan, hvorfor” for å stimulere barn til å bruke ord og setninger.  
  • Lytter aktivt til barnas tanker, og følger opp dette. 
  • Er bevisst på å ikke avbryte barns tenkning med spørsmål, men nytter mulighetene når barn er klar for det. 
  • Kan gjerne bruke et lukket spørsmål i starten, slik at barnet kan bli klart for åpent spørsmål utover i dialogen. 
  • Er bevisst på at jeg kan stille enkle åpne spørsmål også til de yngste for å få i gang deres tenkning, selv om de ikke kan svare verbalt.

Repetere og utvide

Bekreft og repeter det barn sier og dermed bidra til å utvide barns kommunikasjon.  

Jeg som ansatt:  

  • Fanger opp det barnet ønsker å si, eller det barnet formidler via kropp/lyder.  
  • Repeterer det barnet sier, og utvider innholdet tilpasset alder og modenhet. 
  • Knytter nye ord til konkreter eller barnas liv, slik at de kan kjenne seg igjen i eller forstå det som blir sagt.  

 

Avansert språk

Bruk variert og rikt språk, tilpasset barnas språkutvikling på en måte som bidrar til å utvide barns ordforråd.

Jeg som ansatt:

  • Bruker et rikt språk: bruker varierte ord og uttrykk, benevner og knytter nye begreper og ord til kjente ord og beskrivelser. 
  • Bruker variasjon i substantiver, verb, adjektiver, preposisjoner etc.  
  • Utvider barnas forståelse av ord, ved å beskrive et nytt ord med ord de kjenner fra før. 
  • Tar initiativ til samtaler med barn når muligheten byr seg.
  • Bruker tegn til tale i møte med de yngste barna, de flerspråklige og de med språkvansker. 
  • Er bevisst på barnas utviklingssone, og gir barna ord og begreper som er med på å utvide deres ordforråd.

 

Selvsnakk og parallellsnakk

Sett ord på det som skjer, ved å beskrive omgivelser, det en selv gjør eller det barna gjør eller er opptatt av.  

Jeg som ansatt: 

  • Beskriver det barna gjør, for å knytte sammen ord og handling (parallellsnakk).
  • Beskriver det jeg selv gjør, for å knytte sammen ord og handling (selvsnakk).
  • Bruker både selvsnakk og parallellsnakk i rutinesituasjonene med de yngste barna. 
  • Bruker et beskrivende språk, med hele setninger. 

 

Obs-plakat

Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal.

Vi er opptatt av å bygge gode oppvekstforhold for alle og sikre høy kvalitet i det vi gjør.

Vi skal gi tidlig og helhetlig hjelp til barn og familier som har behov for det. 

Obs-plakaten handler om at det er barn og familier som trenger ekstra oppfølging utover det kvalitetsområdene beskriver.