Rammeplanen:
Barnehagens fysiske miljø skal være trygt og utfordrende og gi barna allsidige bevegelseserfaringer. Personalet skal utforme det fysiske miljøet slik at alle barn får muligheter til å delta aktivt i lek og andre aktiviteter, og slik at leker og materiell er tilgjengelig for barna.
Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne.
Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill med barn og voksne.
Dette området handler om hvordan vi som ansatte støtter barn til å regulere egne følelser og adferd tilpasset situasjonen. Det handler om måten vi veileder barn og hjelper dem til positiv adferd. Vi formidler positive og tydelige normative forventninger, slik at det blir tydelig hva som forventes og hva som skal skje.
Hvorfor er det viktig?
Selvregulering innebærer evnen til å ta styring over egne tanker, følelser og adferd. Reguleringsstøtte er viktig for små barn da de har begrenset evne til å kunne regulere følelser og handlinger. Barn trenger tett oppfølging og omsorgsfull støtte fra oss ansatte, for å roe seg ned, forstå og lære av situasjonen. Når barn blir møtt på en tilpasset og relevant måte, optimaliseres barns egen evne til selvregulering. Det oppleves som trygt for barn når det er tydelig forventninger til det sosiale samspillmiljøet.
Å være proaktiv betyr å være i forkant, følge med på hvordan barn og barnegruppen har det og legge til rette for at miljøet oppleves trygt og inkluderende for alle.
Jeg som ansatt:
Ved å være i forkant, gjennom å sikre at barnet og barnegruppen er forberedt, gir vi barn muligheten til å mestre sine omgivelser.
Jeg som ansatt:
Barnets følelsesuttrykk anerkjennes, samtidig som uheldige og negative handlinger blir møtt på en rolig, respektfull og forståelig måte. Barnas positive initiativ og handlinger forsterkes.
Jeg som ansatt:
Dette området handler om hvordan vi som ansatte tilrettelegger og planlegger for gode hverdagssituasjoner, med gjennomarbeidede rutiner for overganger, samt tid og rom for lek og utforsking.
Hvorfor er det viktig?
Når vi som ansatte tilrettelegger for lek og læring, og er bevisst på hvordan dagen er organisert, øker barns mulighet til dyp lek og meningsfulle aktiviteter.
Vi bidrar ved å sikre at barn, ut fra egne forutsetninger, har tilgang til variert og inspirerende lek og utforsking gjennom hele barnehagedagen.
Jeg som ansatt:
Rutinene sikrer forutsigbarhet og gode strukturer. Dette innebærer at alle vet hva som skal skje og hva som forventes gjennom dagen.
Jeg som ansatt:
Overgangssituasjonene gjennomføres slik at det oppleves trygt og oversiktlig for alle barn.
Jeg som ansatt:
Forberedelse gjøres i forkant slik at tid frigjøres til deltakelse i lek og læringsaktiviteter.
Jeg som ansatt:
Dette området handler om hvordan vi som ansatte utvider barnas interesser, engasjement og læring.
Hvorfor er det viktig?
Barn som er inspirert og fokusert vil både leke mer og lære mer. Ansatte kan stimulere barns interesse og engasjement ved å tilby materiell som oppmuntrer barna til deltagelse og involvering.
Stimuler barns engasjement slik at de ønsker å være i lek og aktiviteter over tid.
Jeg som ansatt:
Bruk ulike metoder og materiell for å fange barnas interesse og stimuler til engasjement og utholdenhet.
Jeg som ansatt:
Følg med på barnegruppen og det enkelte barn for å se hvordan situasjonene og aktivitetene de deltar i treffer deres interesse og engasjement.
Jeg som ansatt:
Hjelp barnet og barnegruppen til å holde søkelyset på det de holder på med, og hva de har gjort.
Jeg som ansatt:
Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal.
Vi er opptatt av å bygge gode oppvekstforhold for alle og sikre høy kvalitet i det vi gjør.
Vi skal gi tidlig og helhetlig hjelp til barn og familier som har behov for det.
Obs-plakaten handler om at det er barn og familier som trenger ekstra oppfølging utover det kvalitetsområdene beskriver.