ORGANISERING

Rammeplanen: 

Barnehagens fysiske miljø skal være trygt og utfordrende og gi barna allsidige bevegelseserfaringer.  Personalet skal utforme det fysiske miljøet slik at alle barn får muligheter til å delta aktivt i lek og andre aktiviteter, og slik at leker og materiell er tilgjengelig for barna.

Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. 

Sosial kompetanse er en forutsetning for å fungere godt sammen med andre og omfatter ferdigheter, kunnskaper og holdninger som utvikles gjennom sosialt samspill. I barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og være i positivt samspill med barn og voksne. 

Verktøy

Gruppeledelse og reguleringsstøtte

Dette området handler om hvordan vi som ansatte støtter barn til å regulere egne følelser og adferd tilpasset situasjonen. Det handler om måten vi veileder barn og hjelper dem til positiv adferd. Vi formidler positive og tydelige normative forventninger, slik at det blir tydelig hva som forventes og hva som skal skje.

Hvorfor er det viktig?

Selvregulering innebærer evnen til å ta styring over egne tanker, følelser og adferd. Reguleringsstøtte er viktig for små barn da de har begrenset evne til å kunne regulere følelser og handlinger. Barn trenger tett oppfølging og omsorgsfull støtte fra oss ansatte, for å roe seg ned,  forstå og lære av situasjonen. Når barn blir møtt på en tilpasset og relevant måte, optimaliseres barns egen evne til selvregulering. Det oppleves som trygt for barn når det er tydelig forventninger til det sosiale samspillmiljøet.

Proaktiv

Å være proaktiv betyr å være i forkant, følge med på hvordan barn og barnegruppen har det og legge til rette for at miljøet oppleves trygt og inkluderende for alle. 

 Jeg som ansatt: 

  • Er i forkant og legger til rette for at alle barn har det trygt og godt. 
  • Er ekstra oppmerksom på barn som trenger oppfølging.   
  • Følger aktivt med om alle barn er inkludert i fellesskapet, og tar ansvar hvis en ser tegn på at dette ikke skjer.
  • Er tett på og følger med, og griper inn før uønskede hendelser skjer.
  • Avslutter aktiviteter før barna går lei.

 

Tydelige forventninger

Ved å være i forkant, gjennom å sikre at barnet og barnegruppen er forberedt, gir vi barn muligheten til å mestre sine omgivelser. 

 Jeg som ansatt: 

  • Er tydelig på hva som er mine forventninger, og følger dette opp.
  • Forbereder barna på det som skal skje – justert etter alder og modning.  
  • Gir barn trinnvis guiding/forklarer underveis når det er nødvendig.
  • Formidler positive påminnelser underveis. 
  • Gir positive tilbakemeldinger når barn følger opp tydelige forventninger. 

 

Reguleringsstøtte

Barnets følelsesuttrykk anerkjennes, samtidig som uheldige og negative handlinger blir møtt på en rolig, respektfull og forståelig måte. Barnas positive initiativ og handlinger forsterkes.

 Jeg som ansatt:

  • Er tett på for å hjelpe og støtte barn når de strever med å regulere egen adferd. 
  • Støtter positiv adferd gjennom bruk av konkrete tilbakemeldinger. Jeg bruker barnets navn og beskriver det jeg ser.
  • Møter barnet respektfullt og rolig ved uheldige eller negative handlinger. Bruker metoder som diskret kroppsspråk, være nær, lav stemme. Minst mulig synlig for andre barn.
  • Er tydelig i veiledning av barn og bruker positiv reformulering. Jeg sier hva de kan gjøre i stedet for hva de ikke kan.
  • Støtter barnet til det er klar for å gå videre. 

Tilrettelegging for lek, læring og overganger

Dette området handler om hvordan vi som ansatte tilrettelegger og planlegger for gode hverdagssituasjoner, med gjennomarbeidede rutiner for overganger, samt tid og rom for lek og utforsking.

Hvorfor er det viktig?

Når vi som ansatte tilrettelegger for lek og læring, og er bevisst på hvordan dagen er organisert, øker barns mulighet til dyp lek og meningsfulle aktiviteter.  

Lek og læringsmuligheter

Vi bidrar ved å sikre at barn, ut fra egne forutsetninger, har tilgang til variert og inspirerende lek og utforsking gjennom hele barnehagedagen. 

Jeg som ansatt:

  • Bidrar til inspirerende og varierte lekemiljøer, inne og ute, som innbyr til felles opplevelser og som er tilpasset alder, interesser og behov.  
  • Tilrettelegger for inkluderende aktiviteter, inne og ute, som er tilpasset barns alder, modenhet og interesser. 
  • Sørger for at barn har nye valgmuligheter når de er ferdige med en lek eller aktivitet.
  • Gir barna tid til å leke over tid, og unngår unødvendige avbrytelser. 
  • Sikrer at barna er i smågrupper gjennom dagen. 

Rutiner

Rutinene sikrer forutsigbarhet og gode strukturer. Dette innebærer at alle vet hva som skal skje og hva som forventes gjennom dagen.

Jeg som ansatt:

  • Har oversikt over plan for dagen og bidrar til at denne gjennomføres.
  • Skaper en forutsigbar hverdag med gjentagende forståelige rutiner.
  • Sikrer at dagens innhold har mest mulig flyt, og minst mulig venting, forstyrrelser og uro.
  • Sikrer at barn opplever trygghet, forutsigbarhet og stabilitet også ved uforutsette hendelser.
  • Bruker tegn og visuell støtte, for å forberede barn på det som skal skje. 

Overganger

Overgangssituasjonene gjennomføres slik at det oppleves trygt og oversiktlig for alle barn. 

 Jeg som ansatt: 

  • Sikrer oversiktlige og godt planlagte overganger.   
  • Sikrer at de barna som trenger ekstra forberedelse og støtte i overgangene får dette. 
  • Sikrer at barna vet hva som skal skje. Jeg benytter tegn og bilder som støtte.
  • Tilrettelegger for læringsmuligheter i overgangssituasjoner.

Forberedelser

Forberedelse gjøres i forkant slik at tid frigjøres til deltakelse i lek og læringsaktiviteter  

Jeg som ansatt: 

  • Har planlagt og klargjort i forkant av oppgaver og aktiviteter.  
  • Tar høyde for barnets alder og modenhet ved forberedelse av lek og aktiviteter.
  • Sikrer informasjon til kollegaer i forkant av planlagte aktiviteter, slik at de er kjent med det som skal skje.  

Form på det pedagogiske arbeidet

Dette området handler om hvordan vi som ansatte utvider barnas interesser, engasjement og læring.

Hvorfor er det viktig?

Barn som er inspirert og fokusert vil både leke mer og lære mer. Ansatte kan stimulere barns interesse og engasjement ved å tilby materiell som oppmuntrer barna til deltagelse og involvering.

Tilrettelegging og støtte

Stimuler barns engasjement slik at de ønsker å være i lek og aktiviteter over tid.

Jeg som ansatt:

  • Er involvert og engasjert i lek og aktiviteter.
  • Stiller spørsmål og gir innspill som vekker barns engasjement og utforskertrang.
  • Tilfører nytt materiell for å holde interessen til barnet.
  • Sikrer at lekemateriale er synlig, i barns høyde og har fast plass. 
  • Sikrer at barn har tilgang til avgrensede lekekroker.
  • Bidrar til at lekekrokene sier “kom og lek”. 

Variasjon og materiell

Bruk ulike metoder og materiell for å fange barnas interesse og stimuler til engasjement og utholdenhet.

Jeg som ansatt:

  • Tilbyr lekemateriale som stimulerer til kreativ og variert lek sammen med andre. 
  • Sikrer at lekemateriale er tilpasset barns modenhet og interesser. 
  • Er bevisst på mengde og type materiale. 
  • Bruker visuelle elementer som inspirerer til lek, som for eksempel bilder i barns høyde. 
  • Setter ut spor til lek, for å skape interesse. 
  • Gir barna felles input til lek og aktiviteter. 
  • Bruker varierte formidlingsformer som for eksempel: Drama, musikk, forming.

Barns interesse

Følg med på barnegruppen og det enkelte barn for å se hvordan situasjonene og aktivitetene de deltar i treffer deres interesse og engasjement.

Jeg som ansatt:

  • Følger med på om barnegruppen og det enkelte barn er aktive, lyttende og fokuserte.
  • Justerer opplegg og aktiviteter slik at barna holder engasjementet og at alle deltar i aktiviteten eller leken.
  • Spør barna i etterkant om hvordan de opplevde leken eller aktiviteten.
  • Reflekterer over lek og aktiviteter i etterkant, som for eksempel: Var barna engasjerte, hva kan jeg ta med videre og hva kan jeg legge bedre til rette for neste gang? 

Avklaring av læringsmål

Hjelp barnet og barnegruppen til å holde søkelyset på det de holder på med, og hva de har gjort.

Jeg som ansatt:

  • Forteller barn ved starten av aktiviteten hva de skal gjøre/lære for å avklare målet.
  • Setter ord på det som skjer underveis for å hjelpe barna å holde fokus. 
  • Leder barn tilbake til lek eller aktivitet om de blir distraherte.
  • Oppsummerer underveis eller i etterkant.

Obs-plakat

Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal.

Vi er opptatt av å bygge gode oppvekstforhold for alle og sikre høy kvalitet i det vi gjør.

Vi skal gi tidlig og helhetlig hjelp til barn og familier som har behov for det. 

Obs-plakaten handler om at det er barn og familier som trenger ekstra oppfølging utover det kvalitetsområdene beskriver.