Rammeplanen:
I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.
Barna skal møtes som individer og barnehagen skal ha respekt for barnets opplevelsesverden.Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer, og bidra til at barna i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner.
Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.
Alle barn skal få anledning til å ytre seg, bli hørt og delta, og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.
Dette området handler om følelsene som reflekteres mellom oss som ansatte og barn, og mellom barn. Det handler om omsorg og varme, respekt og nærhet som kommuniseres både verbalt og nonverbalt.
Hvorfor er dette viktig?
Positivt klima bidrar til å fremme barnas trivsel og trygghet, og det er viktig for både følelsesmessig og sosial utvikling. Et miljø som preges av et positivt klima og god stemning legger grunnlag for at barna kan hengi seg til lek, utforskning og læring i barnehagen.
Positiv samhandling med barn, både verbalt og fysisk, forutsetter bevissthet rundt toneleie, blikkontakt, smil og plassering.
Jeg som ansatt:
Den gode relasjonen utvikles gjennom gjentagende samspillsopplevelser og utvikles gjennom opplevelser, tanker og følelser knyttet til samspillet. Den ansatte er alltid ansvarlig for relasjonskvaliteten.
Jeg som ansatt:
Respekt krever at vi ser bak umiddelbare ord og handlinger, bruker tid til å forstå eller tolke den andre, og etter beste evne prøver å sette oss inn i den andres perspektiv.
Jeg som ansatt:
Dette området handler om både bevissthet og respons i forhold til barns følelsesmessige og kognitive behov.
Hvorfor er dette viktig?
Sensitiv oppfølging bidrar til opplevelsen av å bli sett og forstått, noe som fremmer følelsesmessig trygghet hos barn, slik at de kan bruke kreftene sine på lek, utforsking og læring.
Dette innebærer å fange opp og tolke barnas ulike innspill og uttrykk.
Jeg som ansatt:
Barna får rask og hensiktsmessig respons når de gir uttrykk for at de trenger støtte, oppmerksomhet og omsorg. Responsen skal alltid være tilpasset situasjon og modenhet.
Jeg som ansatt:
Barn trenger hjelp til å kjenne igjen, regulere og håndtere følelser. Dette gjøres gjennom å støtte barnets egen prosess i å kunne håndtere utfordringer på egenhånd.
Jeg som ansatt:
Dette området omhandler hvordan vi som ansatte samhandler med barn ut fra barnets egne interesser og synspunkter. Barn har rett til å medvirke i sin egen hverdag, og det skal legges til rette og oppmuntres til at barn samarbeider og tar ansvar.
Hvorfor er det viktig?
Ved å se etter muligheter for å legge til rette for disse situasjonene og aktivt lete etter barns egne tanker og ideer, økes barns motivasjon og lærelyst.
Det kreves fleksibilitet i møte med barns behov, både i planlegging og i gjennomføring av barnehagens hverdagsaktiviteter. Barns initiativ blir verdsatt og oppmuntret.
Jeg som ansatt:
Stimuler barns selvstendighet, gjennom å hjelpe de til å ta andres perspektiv.
Jeg som ansatt:
Barn får mange muligheter til å uttrykke seg og frihet til både bevegelse og plassering i lek og aktiviteter.
Jeg som ansatt:
Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal.
Vi er opptatt av å bygge gode oppvekstforhold for alle og sikre høy kvalitet i det vi gjør.
Vi skal gi tidlig og helhetlig hjelp til barn og familier som har behov for det.
Obs-plakaten handler om at det er barn og familier som trenger ekstra oppfølging utover det kvalitetsområdene beskriver.