EMOSJONELL STØTTE

Rammeplanen:

I barnehagen skal alle barna oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Barnehagen skal aktivt legge til rette for omsorgsfulle relasjoner mellom barna og personalet og mellom barna, som grunnlag for trivsel, glede og mestring.

Barna skal møtes som individer og barnehagen skal ha respekt for barnets opplevelsesverden.Barnehagen skal gi rom for barnas ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer, og bidra til at barna i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner.

Barna skal få støtte i å mestre motgang, håndtere utfordringer og bli kjent med egne og andres følelser.

Alle barn skal få anledning til å ytre seg, bli hørt og delta, og medvirke til barnehagens innhold, uavhengig av kommunikasjonsevner og språklige ferdigheter.

Verktøy

Positivt klima

Photo: Kristian Konstali from Gjesdal kommune

Dette området handler om følelsene som reflekteres mellom oss som ansatte og barn, og mellom barn. Det handler om omsorg og varme, respekt og nærhet som kommuniseres både verbalt og nonverbalt.                                                                         

                                                                                                       

Hvorfor er dette viktig?  

Positivt klima bidrar til å fremme barnas trivsel og trygghet, og det er viktig for både følelsesmessig og sosial utvikling. Et miljø som preges av et positivt klima og god stemning legger grunnlag for at barna kan hengi seg til lek, utforskning og læring i barnehagen. 

Positiv kommunikasjon og positive følelser

Positiv samhandling med barn, både verbalt og fysisk, forutsetter bevissthet rundt toneleie, blikkontakt, smil og plassering.  

Jeg som ansatt: 

  • Kommuniserer både med ord og væremåte «jeg liker å være sammen med deg».
  • Deler glede og positive følelser med barna.
  • Bruker en varm og rolig stemme.

Relasjon

Den gode relasjonen utvikles gjennom gjentagende samspillsopplevelser og  utvikles gjennom opplevelser, tanker og følelser knyttet til samspillet. Den ansatte er alltid ansvarlig for relasjonskvaliteten. 

Jeg som ansatt: 

  • Er fysisk nær barna og deltar i lek og aktiviteter.
  • Støtter og hjelper barn til å være i samspill og lek med hverandre.  
  • Er genuint interessert i det barna sier og gjør, og viser dette tydelig.
  • Tar ansvar for at relasjonen er god.

Respekt

Respekt krever at vi ser bak umiddelbare ord og handlinger, bruker tid til å forstå eller tolke den andre, og etter beste evne prøver å sette oss inn i den andres perspektiv. 

Jeg som ansatt: 

  • Har blikkontakt og tilpasser meg fysisk og verbalt til barna som jeg kommuniserer med.
  • Bruker ord som viser respekt, som å bruke navn (ikke kallenavn),  “takk” og “vær så god”, og jeg oppmuntrer barna til å gjøre det samme.
  • Forbereder barnet på overganger eller handlinger, som for eksempel «Nå løfter jeg deg snart opp fra stolen».
  • Er bevisst på å sjekke ut om jeg responderte rett på barnets innspill eller signaler.

Sensitive ansatte

Dette området handler om både bevissthet og respons i forhold til barns følelsesmessige og kognitive behov. 

Hvorfor er dette viktig? 

Sensitiv oppfølging bidrar til opplevelsen av å bli sett og forstått, noe som fremmer følelsesmessig trygghet hos barn, slik at de kan bruke kreftene sine på lek, utforsking og læring.     

Oppmerksomhet

Dette innebærer å fange opp og tolke barnas ulike innspill og uttrykk.

Jeg som ansatt: 

  • Er oppmerksom på alle barna i gruppen og fanger opp behov når barn signaliserer at de trenger hjelp eller oppmerksomhet. 
  • Er spesielt oppmerksom på de barna som trenger ekstra oppfølging. Barna får oppmerksomhet før de “krever” det. 
  • Er oppmerksom på gruppens behov, men også individuelle behov.
  • Er tilgjengelig for barna, og sørger for at andre ansatte har overblikket hvis ikke jeg har det selv. 

Respons

Barna får rask og hensiktsmessig respons når de gir uttrykk for at de trenger støtte, oppmerksomhet og omsorg. Responsen skal alltid være tilpasset situasjon og modenhet.

Jeg som ansatt: 

  • Reagerer med ro og trygghet på barnas innspill og adferd, og gir dem den støtten de trenger.
  • Tilstreber alltid å forstå det barnet forsøker å kommunisere, gjennom verbalt språk eller adferd. Jeg drar ikke slutninger for fort. Jeg lytter, gir barna tid og sjekker om jeg har forstått. 
  • Hjelper barn å fjerne seg fra emosjonelt utfordrende situasjoner.
  • Sikrer at barnet har fått det de trenger for å fortsette den aktiviteten de holder på med.  
  • Møter barns følelser, og hjelper dem til å håndtere dem.    
  • Er bevisst på å nullstille meg hvis jeg har negative følelser. Trekker meg ut av situasjonen, og lar andre overta, hvis jeg ikke klarer å nullstille meg. 

Anerkjenne og sette ord på utfordringer

Barn trenger hjelp til å kjenne igjen, regulere og håndtere følelser. Dette gjøres  gjennom å støtte barnets egen prosess i å kunne håndtere utfordringer på egenhånd.

Jeg som ansatt: 

  • Anerkjenner og bekrefter barns følelser, samt hjelper barn å sette ord på egne følelser. 
  • Setter ord på det jeg ser, og gir rom for barnets egen opplevelse.
  • Gir barnet nok tid og hjelp til å komme videre. 
  • Gir den hjelp og støtten barnet trenger for at barnet skal kunne håndtere utfordringer på egenhånd. 
  • Hjelper barnet til å kjenne igjen sine egne forvarsel ved å støtte de gjennom situasjoner de synes er vanskelig å håndtere.
  • Følger opp barn som strever i lek og samspill, og bidrar til mestringsopplevelse. 

Barns perspektiv og medvirkning

Dette området omhandler hvordan vi som ansatte samhandler med barn ut fra barnets egne interesser og synspunkter. Barn har rett til å medvirke i sin egen hverdag, og det skal legges til rette og oppmuntres til at barn samarbeider og tar ansvar.  

Hvorfor er det viktig?  

Ved å se etter muligheter for å legge til rette for disse situasjonene og aktivt lete etter barns egne tanker og ideer, økes barns motivasjon og lærelyst. 

Fleksibilitet og medvirkning

Det kreves fleksibilitet i møte med barns behov, både i planlegging og i gjennomføring av barnehagens hverdagsaktiviteter. Barns initiativ blir verdsatt og oppmuntret. 

Jeg som ansatt: 

  • Er fleksibel og kan justere planer etter barnas innspill, uten at dette skaper unødvendig uro for andre barn.
  • Hjelper barn til å uttrykke egne ønsker og ideer, og følger dette opp.
  • Gir barna valgalternativer, som de har forutsetning for å håndtere. 
  • Sikrer at barna får fullføre oppgaver i eget tempo.
  • Gir barna mulighet til å være i lek over tid.

Støtte selvstendighet og ledelse

Stimuler barns selvstendighet, gjennom å hjelpe de til å ta andres perspektiv. 

Jeg som ansatt: 

  • Sikrer at barn får tid og mulighet til å være selvstendige og oppleve mestring.
  • Følger barnets initiativ og lar barnet lede an i lek og aktiviteter.
  • Gir barna ansvar og reelle oppgaver. Barn får hjelpe og bidra der det er mulig.  
  • Er ikke opptatt av perfeksjon når barn skal utføre noe selv.  
  • Oppmuntrer og hjelper barna til å ta andres perspektiv i ulike situasjoner. 
  • Støtter og hjelper barn gjennom konflikt, i stedet for å løse det for barna.  Eks. gir barn ord de trenger for å løse en konflikt.

Barn får uttrykke seg og bevege seg

Barn får mange muligheter til å uttrykke seg og frihet til både bevegelse og plassering i lek og aktiviteter. 

Jeg som ansatt: 

  • Legger til rette for at barna kan bevege seg fritt innenfor gitte rammer, uten at det forstyrrer andre barn som er i lek eller aktivitet.
  • Oppmuntrer barna til å uttrykke seg.
  • Er fleksibel, og åpen for å justere hvis barn trenger noe annet. 
  • Er oppmerksom på de stille barna og legger til rette for at de får anledning til å komme med sine perspektiv.
  • Gir tid og rom for at barna skal komme med sine synspunkt og innspill.  

Obs-plakat

Det skal være godt å vokse opp i Gjesdal.

Vi er opptatt av å bygge gode oppvekstforhold for alle og sikre høy kvalitet i det vi gjør.

Vi skal gi tidlig og helhetlig hjelp til barn og familier som har behov for det. 

Obs-plakaten handler om at det er barn og familier som trenger ekstra oppfølging utover det kvalitetsområdene beskriver.