BESTE PRAKSIS

Sannhetens øyeblikk handler om møtet mellom deg som ansatt og barnet. Det er her kvaliteten skal oppstå.  Beste praksis beskriver det vi gjør for å skape denne kvaliteten. 

Målet er å sikre høy kvalitet i alle hverdagsituasjonene. Vi må derfor ha et bevisst forhold til hva vi gjør i disse situasjonen. For å sikre kvaliteten skal barnehagene lage sin beste praksis for de ulike situasjonene som gjentar seg hver dag i barnehagen. Eks. Måltid, garderobe, stellesituasjon, samling, lek, hente og bringesituasjon.  

Ønsket standard: 

Kvalitetsmodellen beskriver en ønsket standard for ansattes væremåte i møte med barn. (emosjonell støtte, organisering og utviklingsstøtte). Hvis vi handler i tråd med dette gjennom dagen, så vil vi ha høy kvalitet i alle hverdagssituasjonene. Beskrivelsene er basert på forskningsbasert kunnskap (Pianta). Den gir oss føringer for vår praksis og hva vi bør gjør i møte med barn gjennom de ulike situasjonene i hverdagen.  

Beste praksis: 

Det handler om å beskrive det som avdelingene gjør bra og som de jobber med å automatisere, og som er i tråd med ønsket standard. Etter hvert som en gjør seg nye erfaringer så skal beste praksis justeres og korrigeres slik at den gir et bilde av den foretrukne arbeidsmåten. Vi setter kilen og sikrer at vi holder dette fokuset. Innholdet i beste praksis skal basere seg på ønsket standard/forskning.  

Hvorfor har vi beste praksis ?

En konkret beskrivelse av hverdagssituasjonene vil gjøre det lettere å vurdere om vi gjør det vi skal, og justere oss hvis vi ikke følger opp. Det gir oss også et grunnlag for refleksjon og diskusjon om forståelsen av hvordan den ønskede praksisen ser ut i handlinger.  

Hvordan utarbeide beste praksis ?

Barnehagene utarbeider sin beste praksis basert på felles mal. Se mal.  

Alle ansatte involveres i prosessen, for å sikre at alle har samme forståelse.  

Viktig:   

  • Juster og tydeliggjør beste praksis underveis slik at den gir et best mulig bilde av foretrukne arbeidsmåte 
  • Beste praksis utarbeides av de som skal bruke den, slik at alle har et eierforhold og forplikter seg til å følge den  
  • Bruk beste praksis som en veileder for hverdagsrutinene   
  • Den kompetansen som utvikles i arbeid med en situasjon, skal kunne gi ringvirkninger til andre situasjoner.  Eks. Måten du skaper den gode samtalen under måltidet, kan benyttes på lekeplassen i spontane situasjoner. Vær sammen om å lete etter mulighetene for overføring!